Fra bestyrelseslokale til virkelighed: RFID i mode beklædning / tekstil-og beklædningsindustrien

Mange mode beklædning / tekstilvirksomheder, der – især dem med et stort netværk af butikker – er godt i gang med hensyn til strømlining af deres forsyningskæde og optimering af salg prognoser og distribution. De er nu på udkig efter måder at øge indtægterne og markedsandel ved at indføre moderne måder at forvalte butikker og lager. RFID er nu blevet en omdrejningspunktet i deres strategiske tænkning. Nogle virksomheder også optrappe processen i faktiske gennemførelse.
En ny forretningsmodel for mode beklædning og tekstil kæder
Førende mode beklædning / tekstilvirksomheder har væsentligt ændret deres forretningsmodel.
Flytte væk fra produktion, har Fashion Apparel & tekstil virksomheder bygget konkurrencefordel, baseret på nye måder at levere værdi for deres forbrugere.
En ny forretningsmodel har udviklet og stabiliseret baseret på en centraliseret tilgang til design og logistik. En typisk business model omfatter nu centrale design, hundredvis af eksterne leverandører, (oftest i Asien), og et eller to centrale lagre, der tjener som et logistisk knudepunkt for strømpe et stort netværk af detailforhandlere.
Den nye grænse er i butikken
Skæring omkostningssiden supply chain management er i vid udstrækning bag os. Det har allerede givet de fleste af sine fordele.
Tid er på vej for ekstra indtægter generation. I dag, de fleste store netværk mode beklædning & tekstil virksomheder fokusere på forbedring af den “Gem side” af deres supply chain og distribution operationer.
Aktive mode beklædning & tekstil kæder er absolut sikker på, at de første fordele ved RFID-implementeringen vil komme fra butik-niveau applikationer såsom real og/eller nær realtid lageret knyttet til forvaltning af bestanden systemer og store re strømpe processer.
Typisk, industrier gå gennem 5 trin i gennemførelsen af en butik-niveau RFID-initiativ:
Markedet Observation: Tale til business specialister, samler de oplysninger om teknologi nøjagtighed og pålidelighed, omkostninger og fremtidige tendenser.
Business Case: Målinger er designet og gennemført på core butiksniveau og DC-niveau processer. Forbrugernes adfærd er vurderet.
Den øverste linje i business casen bygger på yderligere salg relaterede spørgsmål, forbedret lager, lagerstyring og store re strømpe raffinementer.
Omkostningsbesparelser omfatter tid personaleressourcer, tælle / kontrol, shrink reduktion.
Omkostningerne omfatter hardware og software teknologi (tags, læsere, software & middleware), integration, uddannelse, udbygning og systemer drift.
Teknologi Test / tilpasning: virksomheder gennemføre en simuleret butik miljø og teste nøjagtighed og pålidelighed i æsker, på hylder og bøjler. Dette trin varer for en periode på et par måneder.
Real-size test: virksomheder implementerer en live test i én eller flere butikker til at bevise det forretningsmæssige aspekt og kontrollere anvendelse af butiksniveau processer i et live-miljø. Vurdering metrics er business casen (mersalg og nedbringelse af omkostningerne). Dette trin varer omkring seks måneder.
Implementering / udrulning: rullende ud til netværket. Det er forestillede sig, at udrulningen bør så hurtigt som muligt for at realisere et hurtigere afkast af investeringen. En kritisk optagethed er også at undgå sameksistensen af flere processer og at droppe ældre processer så hurtigt som muligt.
Opbygning af business case: netværk størrelse er multiplikatoren
En kvasi konsensus opstår i mode beklædning & tekstilindustrien: med tag priser på omkring 10 cent pr. enhed, og læsning nøjagtighed på 98-99%, RFID-anvendelser i butikken tilbyder en overbevisende business case.
Bedre lagerstyring og bedre re strømpe genererer ekstra indtægter, reduceret % af ubesvarede salgs- og lavere svind.
Omkostningsbesparelser er primært genereret i pakhusene / Distribution Centre.
Initiativ relaterede omkostninger omfatter: investering i hardware faciliteter, middleware, integration, RFID-tags og udrulning omkostninger (uddannelse, implementering mv.)
Naturligvis, jo større netværk jo højere afkast. Proaktive virksomheder overvejer at udrulle deres hele netværk så hurtigt som muligt.
Andre potentielle fordele ikke er omfattet af analysen er: bedre personale tid tildeling i butikkerne, nedbringelse af transportomkostningerne, og specifikke processer automation på DC-niveau (f.eks. øget automatisk pluk).
At tage RFID-spørgsmål fra bestyrelseslokalet til virkelighed
Flytning fra markedet observation til udvikling af en business case er typisk et ledelsesteam initiativ.
Typisk, den administrerende direktør rolle er at indlede virksomhedscase, at vurdere resultater med ledelsen i konkurrencemæssig fordel og oprettede værdi og beslutter at indlede en pilot eller ej.
Senior Executives involveret er oftest Chief Operating Officer, logistik Manager, CTO eller IT-chef og CFO. I de tilfælde, hvor en Network Manager i den organisatoriske matrix (den person, der administrerer butikker network) er denne person også involveret.
Mest ofte har mode beklædning og tekstilindustrien bygget lean organisationer, baseret på en intim viden og kontrol over deres processer og målinger. De har derfor tendens til at udvikle deres business cases internt, med begrænset eller ingen hjælp fra eksterne parter som konsulenter.
Konklusioner: RFID på vendepunkt
Mode beklædning / tekstil-og beklædningsindustrien er ved en korsvej med hensyn til RFID-anvendelser.
Selvfølgelig, på kort sigt, butik-niveau programmer ses som de mest lovende, hovedsagelig på grund af deres direkte indvirkning på kundetilfredshed og indtægter.
RFID er en ny mulighed for at levere værdi for både kunder og aktionærer. De forsøger at maksimere værdi via en ende til tilgang til RFID-vedtagelsen.

Skriv en kommentar