Black Friday – historien bag

Black Friday – historien bag

Black Friday er de seneste år eksploderet i popularitet, og den internationale omsætning på denne ene dag er stødt stigende hvert eneste år. Black Friday ligger altid på fredagen efter Thanksgiving, der ligger den fjerde torsdag i november. Dermed kickstarter Black Friday også altid julehandlen.

Hvad betyder Black Friday

Faktisk opstod navnet for denne dag allerede tilbage før 1961 i Philadelphia, men vandt indpas uden for Philadelphias grænser efter 1975. I starten var navnet baseret på den massive fodgænger trafik og biltrafik, som opstod dagen efter Thanksgiving. Detailhandlerne har siden hen fundet på en noget mere alternativ og bedre klingende forklaring for navnet: nemlig at butikkerne stort set ikke tjente penge fra januar til november, og at Black Friday markerede dagen, hvor butikken virkelig begyndte at omsætte og vende de røde tal på bundlinjen til sorte tal.

Black Friday i Danmark

Dagen er fortsat relativt ny i Danmark, hvor det først var i 2013, at de første danske butikker begyndte at tage Black Friday til sig. I starten var det udelukkende danske webshops, som hoppede med på Black Friday bølgen, men med tiden fulgte fysiske butikker og varehuse med.

De danske forbrugere har taget vældigt godt imod Black Friday, og flere og flere mennesker holder tilmed fri på dagen for at gøre en masse gode kup. Du kan se alle tilbud lige her. Ligeledes bruger en masse danskere dagen til at få indkøbt alle julegaverne, så de kan gøre et kup og samtidig få julegaveræset overstået én gang for alle.

I 2015 fik Black Friday sit rigtige gennembrud i Danmark, hvor omsætningen via dankorttransaktioner også nåede hidtil usete rekordhøjder.

Lignende fænomener

Der popper løbende nye og lignende tilbudsfænomener op, som inviterer forbrugerne til at gøre store kup. For eksempel er der Cyber Monday, som ligger mandagen efter Black Friday. Oprindeligt opstod Cyber Monday som en modreaktion på Black Friday, der tidligere primært var forbeholdt de fysiske butikker. Derfor opfandt de internetbaserede butikker deres egen tilbudsdag, så de også kunne tjene en masse penge på forbrugernes tilbuds-iver. I dag er det dog både fysiske og internetbaserede butikker, som afholder Black Friday og Cyber Monday.

En anden vild tilbudsdag er Singles Day, som oprindeligt stammer fra Kina, hvor en masse singler opfandt dagen som en modreaktion på Valentines Day. Oprindeligt var det en dag, hvor singler gav hinanden gaver og spiste sammen, men webgiganten Alibaba tog dagen til nye højder og gjorde Singles Day til en tilbudsdag, der i dag er ekstremt populær internationalt.