Chrysler Strike Deadline nærmer sig

Den Forenede Auto Workers’ 11 a.m. EDT strike deadline ragede over fortsætter labor-kontrakten samtaler mellem Unionen og Chrysler onsdag formiddag.

Forhandlerne arbejdede gennem natten i Chryslers hovedkvarter i Auburn Hills, Michigan, ifølge Associated Press, men flere centrale spørgsmål forblev uløst.

UAW for nylig afsluttet lignende forhandlinger med Chryslers modstykke, General Motors, men ikke før arbejdstagere gik fra jobbet for to dage.

Hvis ikke indgået en aftale med Chrysler onsdag formiddag, 49.000 arbejdstagere kunne forlade deres job på 24 kr. planter, men forhandlingerne kunne stadig udvides yderligere.

Repræsentanter for Chrysler og UAW kunne ikke umiddelbart nås for en kommentar.

Iagttagere siger, Chrysler kunne nemt vejr en kort strejke, fordi dens lagerniveauer for høje og en arbejdsstandsning kunne hjælpe virksomheden afhjælpe dette. En længere strejke ville være en trussel mod virksomhedens likviditet.

Chrysler blev for nylig solgt af sin tidligere tysk moderselskab, Daimler, til private-equity kæmpe Cerberus Capital Management. Det er ikke længere handles offentligt, men forhandlingerne med UAW kunne have konsekvenser for No. 2 amerikanske bilproducent, Ford.

I mellemtiden, UAW forventes at meddele onsdag, at et flertal af sine ansatte på GM stemte for at ratificere sine foreløbig aftale om en labor kontrakt. De to parter enige om at oprette en EU-kontrollerede sundhedspleje trust fund eller VEBA. Der er også etableret en todelt lønstruktur, tillade virksomheden at betale nyansatte til en lavere pris, der er mere sammenlignelig med konkurrenterne udenlandske-baseret.

VEBA vil være dyrt for GM i den nærmeste fremtid som it skaller ud kontanter til at finansiere fonden, men i det lange løb det lover fri selskab fra den tyngende byrde af sin sundhedspleje betalinger til pensionister. Der vil sænke GMS låneomkostninger og øge rentabiliteten af sine auto operationer, giver virksomheden mere spillerum til at investere i nye produkter og blive et mere formidable konkurrent.

Foredrag på Chrysler er centreret om hvor meget bilproducent ville betale for at finansiere en VEBA. Det har en anslået 18 milliarder dollar i ufinansieret pensionist sundhedspleje omkostninger. Bilproducent forsøger også at få sundhedspleje indrømmelser fra UAW, der allerede blev givet ud til GM og Ford.

UAW søger produktion garantier på amerikanske planter at bevare Unionens arbejdspladser.

Skriv en kommentar